Festiwal Nowe Epifanie – edycja bardzo rodzinna
Już po raz szesnasty Centrum Myśli Jana Pawła II zaprasza na multidyscyplinarny Festiwal Nowe Epifanie. Spektakle teatralne, koncerty, pokazy filmowe oraz dyskusje z udziałem artystów i ekspertów wypełnią agendę imprezy, zaplanowanej między 5 marca a 13 kwietnia br. Nowością jest specjalny program dla rodzin.
W tym roku mottem Festiwalu jest fragment zaczerpnięty z Mądrości Syracha (7, 27–28): „Z całego serca czcij swego ojca, a boleści rodzicielki nie zapominaj! Pamiętaj, że oni cię zrodzili, a cóż im zwrócisz za to, co oni tobie dali?”. Tematyka rodziny, relacji, więzi obecna jest we wszystkich komponentach programu. Rodzima perspektywa przeplata się w festiwalowych propozycjach ze spojrzeniem na przewodnią problematykę z punktu widzenia także innych kultur.
Jak podkreślają organizatorzy w centrum bieżącej edycji Festiwalu są międzypokoleniowe relacje w rodzinie, rozumianej zarówno jako podstawowa jednostka społeczna, ale także szerzej – jako wspólnota i całe społeczeństwo. Festiwalowe wydarzenia są inspiracją do przyjrzenia się m.in. zagadnieniom generacyjnego przechodzenia traum, funkcjonowania przemoc w rodzinie, powielanym z pokolenia na pokolenie wzorcom męskości i żeńskości, mocno naznaczonym nadal piętnem patriarchatu. Nie brakuje możliwości zastanowienia się nad mechanizmami tworzenia nowych, zastępczych tożsamości, traktowanych jako strategie przetrwania, czy też rolą więzi z obecnymi w domowym otoczeniu zwierzętami.
Osoby skrzywdzone przemocą seksualną i polscy biskupi apelują w Stolicy Apostolskiej o zmianę prawa kanonicznego
W założeniach twórców Festiwalu jest on platformą spotkania i rozmowy budowaną w czasach, kiedy powszechnie dostrzegalna jest utrata zdolności do tworzenia wspólnoty, nie tylko na płaszczyźnie prywatnej, ale także społeczno-politycznej. Stąd potrzeba kreowania bezpiecznych przestrzeni do debaty oraz poszukiwania tego, co wspólne i łączące.
Jak zaznacza Michal Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II: Festiwal, swoją ideą nawiązuje do filozofii Jana Pawła II, jego rozumienia dialogu i podmiotowości każdego człowieka. Swoją nazwą wprost odwołuje się do nowych „epifanii” piękna, o których pisał Jan Paweł II w „Liście do artystów”(…) Budujemy program, który poprzez sztukę dotyka wartości, takich jak: piękno, prawda, dialog, współpraca, wdzięczność, work-life balance, szacunek, zrozumienie, ale współtworzy także wartościowy model uczestnictwa w kulturze. Szczególny nacisk kładziemy na wspólnotowy odbiór sztuki – podkreślił.
Nowością tegorocznego wydarzenia są artystyczne propozycje skierowane do (naj)młodszej publiczności (od niemowlaków po nastolatki), która może uczestniczyć w Festiwalu razem z bliskimi osobami dorosłymi. To pomysł na pierwszą edycję Rodzinnych Nowych Epifanii.
– Proponowane spektakle zapraszają do współudziału, nakierowane są na opiekę i uważność, nie są infantylną rozrywką, jaką oferują weekendowe serwisy kulturalne. Dodatkową jakością jest świeża, eksperymentalna forma – choreografia i sztuki performatywne coraz częściej pojawiają się w repertuarze dla młodej widowni. Zgodnie z zasadą, że życie to ruch, ruchem jest też sztuka – mówi Katarzyna Lemańska, dyrektorka Festiwalu.
Rodzinne Nowe Epifanie zostały przygotowane także z myślą o uczestnikach ze szczególnymi potrzebami, jak osoby z niepełnosprawnością słuchu, wzroku czy neuroatypowe.
Program teatralny Nowych Epifanii otworzą widowiska z Teatru Wybrzeże w Gdańsku: „Ciemności kryją ziemię” (w reżyserii Tomasza Fryzła) oraz „Puste miejsca” (w reżyserii Leny Frankiewicz). Ponadto będzie można zobaczyć olsztyński spektakl „Nie smućcie się. Ja zawsze będę z Wami” (reżyser Wiktor Rubin), „Polowanie” (w reżyserii Piotra Pacześniaka) z Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. Na finał widzów czeka także premiera – przedstawienie „Kofman. Podwójne wiązanie” (reż. Katarzyna Kalwat) warszawskiego Nowego Teatru.
Międzynarodowe akcenty obecne będą w repertuarze filmowym Festiwalu. Widzowie otrzymają sposobność, by zobaczyć Irański obraz „Nasienie świętej figi” (reż. Mohammad Rasoulof, koprodukcja irańsko-francusko-niemiecka), zambijską historię „Jak zostałam perliczką” (reż. Rungano Nyoni, powstałą w koprodukcji zambijsko-angielsko-irlandzko amerykańskiej), ukraiński dramat „Wizja motyla” (reż. Maksym Nakonechny); oraz amerykańską produkcję dla nastolatków „Marcel Muszelka w różowych bucikach” (reż. Dean Fleischer-Camp).
Organizatorzy podkreślają uniwersalny charakter programu i także to, że ten wymiar etyczny nie należy tylko i wyłącznie do porządku judeo-chrześcijańskim, ale w praktyce obowiązuje we wszystkich kręgach kulturowych.
Po wielu spektaklach i pokazach filmowych przewidziano dyskusje tematyczne.
Program koncertów to z kolei muzyczna podróż w czasie. Marcin Bogucki, kurator części muzycznej Festiwalu, zaprasza na recitale czterech wykonawczyń (Małgorzaty Malke, Małgorzaty Sarbak, Anny Wiktoria Swoboda, Bolette Roed) z tak zwanego nurtu wykonawstwa historycznego. Publiczność przeniesie się do epoki baroku przy dźwiękach skrzypiec, klawesynu, fletu prostego i lutni. Jak zauważa Marcin Bogucki, muzyka dawna nie jest to segment wystarczająco reprezentowany w instytucjach kultury. Ponadto wybór tego gatunku, jako komponentu wydarzenia poświęconego tradycji i międzypokoleniowości, pozwala zinterpretować tę muzykę na potrzeby współczesnej widowni, tym samym koresponduje z przewodnim tematem Festiwalu.
Nabywając bilet na koncerty warto zwrócić uwagę na możliwość wybrania miejsca leżącego, co pozwoli publiczności delektować się muzyką w niekrępującej atmosferze.
Jak zaznaczają organizatorzy zapraszają festiwalową publiczność do pochylenia się nad taką tematyką Festiwalu w momencie, w którym polska rodzina musi borykać się z wieloma wyzwaniami współczesności. Wchodzące w życie kolejne roczniki pokolenia Z, często funkcjonujące w modelu DINK (z angielskiego „dual/double income, no kids”) – nie planują rodzicielstwa. Ponadto coraz powszechniejsze są „rodziny nuklearne” z tylko jednym dzieckiem, w których niejednokrotnie brak trwałych więzi z dziadkami czy dalszymi krewnymi, w stosunku do których także z czasem pojawiają się palące kwestie relacyjne i opiekuńcze. Refleksy tych problemów i dylematów znajdą odbicie w agendzie Festiwalu.
Aktywna obecność dzieci, mniej formalna atmosfera do odbioru sztuki, dyskusje wokół aktualnych wyzwań i tematów często budzących kontrowersje – to najważniejsze cechy tegorocznej edycji Nowych Epifanii. Nowoczesna formuła i odwaga w kreowaniu propozycji programowej rodzi nadzieję, że udział w Festiwalu może stanowić artystyczną i intelektualną inspiracje do nietuzinkowego przeżycia czasu Wielkiego Postu i pogłębionej refleksji.
Bilety na poszczególne wydarzenia można kupić online, a także w siedzibie Centrum Myśli JP II przy ul. Foksal 11 oraz w wybranych kasach współpracujących teatrów. Na seanse filmowe wstęp jest wolny.
The post Festiwal Nowe Epifanie – edycja bardzo rodzinna first appeared on eKAI.