Prof. Borecki: działania MEN ws. lekcji religii naruszają obowiązujące prawo

Co to znaczy, że w kwestii organizowania lekcji religii MEN powinno działać „w porozumieniu” z władzami Kościołów i innych związków wyznaniowych? – mówił o tym prof. Paweł Borecki z Uniwersytetu Warszawskiego podczas konferencji „Relacje państwo – Kościół. Podstawowe zasady państwa prawa”, która odbyła się dziś w Sekretariacie KEP w Warszawie. Prof. Borecki wskazał, że ostatnie rozporządzenia MEN naruszają respektowany przez ostatnie 30 lat wymóg działania „w porozumieniu”. Zasugerował też, że w tej sprawie być może konieczne będzie odwołanie się do instytucji międzynarodowych.

 

Wszystkie teksty z Konferencji „Relacje państwo-Kościół. Podstawowe zasady państwa prawa” publikujemy TUTAJ.

 

Prof. Borecki odniósł się do ustawy o systemie oświaty z 1991 r. mówiącej o tym, że minister oświaty w porozumieniu z władzami Kościołów określa warunki, w jakich w szkołach publicznych organizowane są lekcje religii.

Zwrócił uwagę, że ministerialne rozporządzenie z 1992 r., określające zasady organizowania lekcji religii w szkołach podpisane zostało nie tylko przez ówczesnego ministra edukacji ale również liderów 12 Kościołów chrześcijańskich.

Przypomniał, że sformułowanie „w porozumieniu” ma swoje określone znaczenie; pojawia się w prawodawstwie II Rzeczypospolitej, w PRL oraz w III RP. „W porozumieniu” oznacza konsens bez którego akt nie może dość do skutku.

Prof. Borecki zaznaczył, że pojęcie to użyte zostało w ustawie z 1991 r. nieprzypadkowo. Było ono przedmiotem dyskusji. Proponowano, by zastąpić je sformułowaniem „po zasięgnięciu opnii” lecz propozycja ta została odrzucona.

Podkreślił też, że wbrew opinii aktualnego kierownictwa MEN, w sformułowaniu tym nie chodzi o to by Kościoły miały prawo veta wobec rozporządzeń ministerialnych ale o to, by w określonych kwestiach obie strony – kościelna i rządowa – musiały współdziałać.

Przypomniał też, że tradycja współdziałania i porozumiewania się w kwestiach nauczania religii między państwem a Kościołami sięga XVIII w.

– Działania MEN naruszyły ponad 30-letni konsens, którego przestrzegali wszyscy dotychczasowi ministrowie – powiedział prof. Borecki odnosząc się do ostatnich rozporządzeń MEN ws. nauczania religii.

Zaznaczył, że poza skierowaniem sprawy do Trybunału Konstytucyjnego, związki wyznaniowe mogą, chcąc dochodzić swoich praw, wystąpić na arenę międzynarodową. Możliwe jest m.in. wniesienie skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, do Komitetu Praw Człowieka ONZ, do Agencji Praw Podstawowych UE czy do Kongresu USA.

Konferencja „Relacje państwo-Kościół. Podstawowe zasady państwa prawa”, która odbyła się dziś w Sekretariacie KEP w Warszawie,  zorganizowana została przez Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL, Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski i Katolicką Agencję Informacyjną. W konferencji udział wzięli Współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu abp Józef Kupny i min. Tomasz Siemoniak a także Prymas Polski abp Wojciech Polak, premier Władysław Kosiniak – Kamysz oraz liczne grono ekspertów.

The post Prof. Borecki: działania MEN ws. lekcji religii naruszają obowiązujące prawo first appeared on eKAI.

Generated by Feedzy